Agata Łotowska | 2017-03-06

Świadomość biznesowa – kompetencja niezbędna w pracy

Świadomość biznesowa – kompetencja niezbędna w pracy

Świadomość biznesowa pozwala przyjąć szeroką perspektywę spojrzenia na środowisko pracy.  Reagować w sposób racjonalny a nie emocjonalny na sytuacje zawodowe. Kompetencja ta ma istotne znaczenie zarówno dla samego pracownika, jak również dla funkcjonowania całej organizacji.

 

Czym jest świadomość biznesowa?

Świadomość biznesowa w pierwszym momencie kojarzy się przede wszystkim z wiedzą pracownika, że praca, którą wykonuje ma istotny wpływ na osiągane wyniki i sukces firmy. W przypadku powyższego artykułu przyjrzymy się świadomości biznesowej rozumianej w kategorii kompetencji miękkiej.

Świadomość to stan psychiczny, w którym człowiek zdaje sobie sprawę z procesów wewnętrznych, takich jak własne myśli, emocje, postawy oraz zjawisk zachodzących w środowisku zewnętrznym. W rezultacie potrafi reagować na nie w odpowiedni sposób (za: definicja świadomości na http://www.psychologia.apl.pl).

Podążając za podaną definicją świadomość biznesowa to umiejętność odpowiedniego podejścia emocjonalnego, reagowania i zrozumienia zdarzeń zachodzących w środowisku pracowniczym.

 

Dlaczego świadomość biznesowa jest ważna?

Człowiek jest istotą społeczną i każdy wyróżnia się pewnymi cechami osobowości, które w określonych sytuacjach wywołują dane reakcje, zachowania, emocje. W ogólnej ocenie możemy podzielić ludzi na dwie grupy:

  • osoby wyróżniające się racjonalnym podejściem. Potrafiące „na chłodno” ocenić daną sytuacją, oddzielić prywatne emocje od zawodowych. W sytuacjach stresowych czy konfliktowych w środowisku pracy przyjmujące odpowiedni dystans. Emocje pojawiające się w trakcie pracy nie przekładają się na jakość i efektywność wykonywanych przez nie zadań.
  • osoby emocjonalne, empatyczne, mocno przeżywające zdarzenia mające miejsce w ich otoczeniu, co w konsekwencji przekłada się na rozproszenie uwagi, rozkojarzenie, niemożność skupienia się na obowiązkach zawodowych. 

Świadomość biznesowa ma dla pracownika ogromne znaczenie, ponieważ pozwala w obiektywny sposób spojrzeć, ocenić i w konsekwencji zareagować na zachodzące sytuacje zawodowe. Daje możliwość uregulowania stosunków z otoczeniem zewnętrznym. Racjonalne spojrzenie pozwala nabrać dystansu, uspokoić emocje i skupić się na tym, co ważne w miejscu pracy.

 

W czym przejawia się świadomość biznesowa?

Case study 1

Opis sytuacji:

Manager przekazał zespołowi, w którym pracuje Ania, że część projektu, nad którą pracowali od miesiąca decyzją klienta musi zostać zmieniona od podstaw bez przedłużenia ostatecznego terminu oddania projektu.

Przypadek 1: Mała świadomość biznesowa

Ania jest zdemotywowana i sfrustrowana. Uważa, że jej miesięczna praca „poszła do kosza”. Jest zła, że nie ma wystarczająco dużo czasu na rozpoczynanie wszystkiego od nowa. W efekcie pracuje wolniej, nie ma chęci proponowania nowych pomysłów.

Przypadek 2: Świadomość biznesowa

Ania w pierwszym momencie ma w sobie wewnętrzną niezgodę, jednak szybko dochodzi do wniosku, że taka jest decyzja klienta. Ma on do tego prawo. Najważniejsza jest jakość projektu, dlatego przystępuje do realizacji nowej koncepcji.

 

Case study 2

Opis sytuacji:

Ania pracuje w zespole, który na potrzeby projektu został podzielony na dwa mniejsze. Ania jest w grupie, gdzie managerem jest Maciej. Osoba komunikatywna, otwarta na pomysły innych, integrująca się ze współpracownikami. Drugim zespołem zarządza Klaudia, która jest przeciwieństwem Macieja -  rozdziela zadania bez konsultacji, nie bierze pod uwagę propozycji alternatywnych rozwiązań.

Przypadek 1: Mała świadomość biznesowa

Ania od lat pracuje ze wszystkimi kolegami z zespołu. Bardzo ich lubi i ceni sobie dobrą atmosferę pracy. Jest jej żal kolegów z drugiego zespołu, którzy w jej opinii są traktowani gorzej. Codziennie jej myśli zaprzątają takie emocje jak niezgoda i złość. Ania poświęca dużo własnej energii na przeżywanie zaistniałej sytuacji, co w rezultacie spowalnia jej pracę.

Przypadek 2: Świadomość biznesowa

Ania zauważa różnice między stylem zarządzania obu managerów. Mimo, że prywatnie preferuje styl zarządzania Macieja - otwarty na grupę i nie zgadza się z podejściem Klaudii, wie że jest w pracy i skupia się na powierzonych jej zadaniach.

 

Popracuj nad świadomością biznesową

Osoby silnie emocjonalne często pożytkują wiele energii nie tylko na sytuacje bezpośrednio je dotyczące, ale również mające miejsce w ich najbliższym otoczeniu. Przykładowo, jeżeli u członków zespołu pojawią się zachowania, z którymi personalnie nie zgadzamy się (patrz Case study 2), przeżywamy je, chociaż owe działania nie są bezpośrednio skierowane do nas. Co więcej, proces emocjonalny wywołany zaistniałą sytuacją odzwierciedla się nie tylko na zewnątrz w naszym zachowaniu, ale także wewnątrz w przeżywanych przez nas emocjach. Powoduje zniechęcenie do pracy. W rezultacie nasza jakość pracy spada. 

Praca nad świadomością biznesową nie polega na całkowitym wyciszeniu naszej emocjonalności, a na uświadomieniu sobie specyfiki zjawisk zachodzących w środowisku pracy. Przede wszystkim należy pamiętać o trzech zasadach:

  1. W pierwszej kolejności współpracownicy – jeżeli zaprzyjaźniliśmy się z członkami naszego zespołu, pielęgnujmy te relacje po godzinach pracy, natomiast pracując jako grupa specjalistów dbajmy o zdrowe granice naszych relacji, pamiętajmy o panującej w firmie hierarchii zawodowej (prywatnie możemy być kolegami, w biurze jesteśmy w relacji manager-przełożony).
  2. Oddziel prywatne emocje od zawodowych – przekraczając próg firmy wchodzimy w rolę danego specjalisty, który powinien wyróżniać się określonymi kompetencjami. Najzdrowszym podejściem w biznesie jest pozostawienie za progiem własnych życiowych przekonań oraz emocji. To bardzo ważne w pracy w środowisku międzykulturowym.
  3. Nabierz zdrowego dystansu – istotne jest, żeby uświadomić sobie, że osobami, które ponoszą największe straty w sytuacjach nacechowanych zbyt dużą dawką emocjonalności jesteśmy my sami, szczególnie jeżeli przeżywamy sytuację, która nas bezpośrednio nie dotyczy. Możemy nie zgadzać się z kogoś filozofią życia, podejściem do innych pracowników, itd. W sytuacji, kiedy takie zachowanie skierowane jest w naszym kierunku, bądź pełnimy rolę managera zespołu mamy możliwość zmiany, podjęcia rozmów, ustalenia wspólnych zasad. W innym przypadku nie. Kiedy uświadomimy sobie, że nie mamy wpływu na tego rodzaju sytuacje, a w miejscu pracy powinnyśmy skupić się na tym, żeby jak najlepiej wykonywać powierzone nam zadania, prościej jest zaakceptować daną sytuację i zadbać o własne emocje w pracy.

 

Uświadomienie sobie, czy obecnie przeżywane emocje są adekwatne do sytuacji biznesowej, czy też są wynikiem własnych przekonań pozwala uregulować uczucia, zachowania i postawy zgodnie z przyjętymi normami w środowisku zawodowym.

Autor:
Autor: Agata Łotowska

Agata Łotowska

agata.lotowska@gmail.com


Zawodowo pracuję z ludźmi. Co najważniejsze, nie obok ludzi - a z nimi. W swojej pracy największy nacisk kładę na relacje: z Kandydatami na każdym etapie rekrutacji i selekcji oraz poprzez działania Employer Branding, pracownikami firmy w ramach komunikacji wewnętrznej, Klientami w procesie coachingowym. Szukam i odkrywam potencjały zawodowe, wspieram w procesie poszukiwania pracy, własnym rozwoju, szkolę. Codziennie odbywam wiele rozmów, w których staram się wykorzystywać wykształcenie i umiejętności z psychologii w biznesie, zarządzania, coachingu oraz socjologii w organizacji. Obecnie pracuję na stanowisku Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Branding w branży mediowej oraz Coach. Do pracy przyjeżdżam na miętowym rowerze typu holenderka. Prywatnie spoglądam na świat zza okładek książek, szczególnie fantasy i kryminałów oraz medytuję.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Tych cech rekruterzy poszukują u programisty
2017-07-11
Praca idealna – czy naprawdę istnieje?
2017-04-08
Jakie pytania są zadawane podczas sprawdzania referencji?
2017-04-05

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12