Agata Łotowska | 2017-02-22

Daj się odkryć na LinkedIn!

LinkedIn, czyli największy światowy serwis z branży rekrutacyjnej („global job board”) rozpoczął proces wprowadzania zmian w wyglądzie portalu, w tym profili zawodowych użytkowników. Niezmienny od lat, formalny i bardzo prosty w swoim obliczu loyout przybrał nowoczesny wizerunek, jak się bliżej przyjrzeć przypominający nam jeden z najbardziej znanych portali społecznościowych. Poruszanie się po odnowionym profilu jest łatwe, intuicyjne i przyjemne.

Mamy czasy rekrutacji 2.0., a co za tym idzie profil na LinkedIn to nasza zawodowa wizytówka w internecie i często pierwsze miejsce, gdzie rekruter szuka informacji na nasz temat. A zatem może odmieniony wygląd LinkedIn to dobra motywacja, żeby zalogować się na swój profil i zrobić małe „porządki”? Wystarczy kilka małych kroków do stworzenia profesjonalnego portfolio zawodowego.

 

Spersonalizowany nagłówek

W jaki sposób HRowiec poszukuje kandydatów do pracy? Dobiera odpowiednie słowa klucze do poszukiwanej roli zawodowej, a tym samym zdefiniowanego portfela kompetencji. Na początek określa nazwy stanowisk, pod jakimi można znaleźć odpowiednich specjalistów. Tak więc wpisuje w wyszukiwarkę zawodową ‘Frontend Developer’, ‘Specjalista ds. HR’, ‘Handlowiec’, ‘Specjalista SEO’, itd.

Nagłówek to miejsce, w którym identyfikujemy siebie jako specjalistę w danej dziedzinie. Tutaj wpisujemy role zawodowe, po jakich chcemy być rozpoznawalni na rynku pracy. Odpowiednio edytowany wpływa na lepsze pozycjonowanie naszej osoby w wyszukiwarce.

 

Zdjęcie profilowe dopasowane do „Ja” zawodowego

Internet, w tym portale społecznościowe – również te branżowe – rządzą się własnymi regułami. Dają znacznie większą przestrzeń do wyrażenia własnej osobowości, niż tradycyjne formy komunikacji. Do wirtualnego CV nie musisz dodawać bezosobowego zdjęcia legitymacyjnego. Wręcz przeciwnie! Dostosuj zdjęcie profilowe na LinkedIn do swojego „Ja” zawodowego dodając przy tym szczyptę osobowości.

Tak zwane „profilowe” możemy dopasować do branży i roli zawodowej jaką pełnimy. Pracując w agencji reklamowej, gdzie obowiązuje styl casual, również takiego rodzaju zdjęcie możemy dodać. Widząc Specjalistę ds. Social Media w eleganckiej koszuli w kratę w ciepłych kolorach, uśmiechającego się sympatycznie ze zdjęcia pomyślimy, że musi to być osoba kreatywna, komunikatywna, otwarta, z głową pełną innowacyjnych pomysłów. Idealny pracownik w branży kreatywnej lub digital. Z drugiej strony natrafiając na zdjęcie kobiety ubranej w garsonierkę w odcieniach szarości stojącą na tle nowoczesnego openspace  międzynarodowej korporacji przypiszemy jej takie kompetencje jak profesjonalizm, dbałość o zasady, dobra organizacja czasu pracy.

 

Suma kompetencji, umiejętności i zainteresowań, czyli dobre podsumowanie

Obowiązkowy element profilu zawodowego. Dobry opis właściciela konta to wysoka pozycja w wyszukiwarce, zestawienie pożądanych słów kluczy na danym stanowisku (pod jakimi będzie poszukiwał nas rekruter), oraz obraz w jaki postrzegamy naszą pracę. Jest to część wirtualnego CV, na którą zwraca uwagę – zaraz po imieniu i nazwisku - headhunter.

Jakie informacje powinny znaleźć się w podsumowaniu? Odpowiedzi na pytania:

  • Kim jestem?
  • Jakie cechy w sobie cenię?
  • Jak pracuję?
  • Jakie mam osiągnięcia?
  • Jak można skontaktować się ze mną?

Podsumowanie powinno być ciekawe, przyciągające uwagę czytelnika i napisane w sposób przemyślany. Jak chcę, żeby postrzegały mnie osoby odwiedzające mój profil? Jaką historię na mój temat powinny poznać? To pytania, na które warto odpowiedzieć sobie przed przygotowaniem krótkiego opisu swojej osoby.

Redagując podsumowanie należy pamiętać o metodzie poszukiwania kandydatów przez rekruterów poprzez słowa klucze. Warto zastanowić się, jakie pojęcia towarzyszą wykonywanej przeze mnie profesji. Należą do nich określone kompetencje, cechy osobowości, stosowane narzędzia i technologie.

Język, w jakim opiszemy swoją osobę odgrywa istotną rolę w odbiorze zewnętrznym. Bardzo szybko można zaobserwować, czy podsumowanie zostało napisane z pasją czy w formie relacji składającej się z suchych faktów, a co za tym idzie czy dana osoba lubi swoją pracę czy podchodzi do niej zadaniowo.

 

Zindywidualizowany adres URL

Spersonalizowany i unikalny adres URL to rzecz niezwykle ważna i najczęściej pomijana przez osoby posiadające profile zawodowe na LinkedIn. Przy zakładaniu konta automatycznie zostaje przypisany jego właścicielowi link, przykładowo: anna-kowalska-3aa38a114. Wchodząc w opcję edycji danych (w nowej odsłonie LinkedIn: prawy pasek strony – edytuj profil publiczny) mamy możliwość zmienić go na profesjonalnie wyglądający i prostszy, najlepiej składający się z imienia i nazwiska. Dodatkowo, powyższy przykładowy adres skorygowany na anna.kowalska wpływa na wyższe pozycjonowanie w wyszukiwarce, a co za tym idzie lepszą widoczność w sieci dla rekrutujących.

 

Dokładnie opisane doświadczenie

Na rynku pracy pojawiają się coraz to nowsze nazwy stanowisk pracy. Dajmy na przykład branżę HR - ta sama osoba, z tym samym stażem zawodowym w firmie A będzie pełnić funkcję młodszego specjalisty, w firmie B specjalisty, w firmie C talent acquisition.

Krótki opis najważniejszych pozycji zawodowych, najlepiej w równoważnikach zdań pozwala zobrazować realny zakres obowiązków i zadań wykonywanych w ramach pracy.

Pamiętaj! Funkcjonujemy w kulturze obrazkowej. Konto na LinkedIn powinien być ciekawe i atrakcyjne dla oka. Dodawaj multimedia (grafiki, wideo, linki do artykułów, skany certyfikatów, itp.) do profilu. Zwróć na siebie uwagę i daj się zapamiętać.

 

Ja Tobie a Ty mnie

Robert Cialdini definiując techniki wywierania wpływu na ludzi (R. Cialdini „Wywieranie wpływu na ludzi”) jako pierwszą wskazał regułę wdzięczności, która opisuje zachowanie polegające na poczuciu odwzajemnienia dobrego uczynku jaki otrzymaliśmy. Jak to się przekłada na kreację wizerunku zawodowego w sieci?

Na LinkedIn mamy dwie możliwości docenienia osoby należącej do naszej sieci kontaktów: potwierdzenie umiejętności oraz rekomendacje. W większości przypadków, jeżeli potwierdzimy komuś jedną lub kilka kompetencji, bądź wystawimy pozytywną rekomendację, ta osoba zgodnie z regułą wdzięczności odwzajemni się tym samym. Pamiętajmy jednak, bądźmy uczciwy w swoich ocenach.  

 

Zarządzaj układem strony

Twórcy LinkedIn dali swoim użytkownikom bardzo dużą możliwość elastyczności przy tworzeniu własnego profilu. Właściciel konta samodzielnie decyduje, jakie informacje jako pierwsze zobaczą osoby odwiedzające jego konto. Z prawej strony nazwy każdej kategorii (wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności, itd.) znajduje się kursor, za pomocą którego możemy zmieniać jej pozycję.

 

Networking – daj się poznać

LinkedIn to nie tylko przestrzeń umożliwiająca stworzenie wirtualnego CV, ale również portal społecznościowy. Warto z tego korzystać. Wchodząc na stronę główną możemy podzielić się z innymi ciekawymi artykułami branżowymi, własnymi opiniami w tematach zawodowych, dokonaniami w branży.

Miej kontakt ze specjalistami z twojej sieci zawodowej. Obserwuj ciekawe profile firm, czytaj publikacje dodawane na LinkedIn Pulse, dołącz do grup tematycznych.

 

LinkedIn daje ogromne możliwości kreacji własnej marki w sieci. Pozwala stworzyć profesjonalny profil zawodowy, jak też jest to bardzo dobra przestrzeń dla wymiany wiedzy i zaistnienia w świadomości innych specjalistów z branży i headhunterów.

Digitalizacja procesu rekrutacji weszła na tak zaawansowany poziom, że mimo otrzymania standardowego CV kolejnym działaniem, jaki podejmuje każdy rekruter jest nic innego niż sprawdzenie kandydata dodatkowo na LinkedIn. Zatem prawidłowo i szczegółowo opisany profil to korzyść i punkt dla nas. 

Autor:
Autor: Agata Łotowska

Agata Łotowska

agata.lotowska@gmail.com


Zawodowo pracuję z ludźmi. Co najważniejsze, nie obok ludzi - a z nimi. W swojej pracy największy nacisk kładę na relacje: z Kandydatami na każdym etapie rekrutacji i selekcji oraz poprzez działania Employer Branding, pracownikami firmy w ramach komunikacji wewnętrznej, Klientami w procesie coachingowym. Szukam i odkrywam potencjały zawodowe, wspieram w procesie poszukiwania pracy, własnym rozwoju, szkolę. Codziennie odbywam wiele rozmów, w których staram się wykorzystywać wykształcenie i umiejętności z psychologii w biznesie, zarządzania, coachingu oraz socjologii w organizacji. Obecnie pracuję na stanowisku Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Branding w branży mediowej oraz Coach. Do pracy przyjeżdżam na miętowym rowerze typu holenderka. Prywatnie spoglądam na świat zza okładek książek, szczególnie fantasy i kryminałów oraz medytuję.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Wizerunek firmy HR w Internecie - postaw na LinkedIn!
2017-10-31
6 rzeczy, które sprawią, że Twój profil na LinkedInie będzie profesjonalny!
2016-10-26

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 3 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 8 dni

2017-11-28

Za 16 dni

2017-12-06

Za 22 dni

2017-12-12