Agata Łotowska | 2017-10-15

Dobre praktyki rekrutacyjne - początek i koniec dobrego #HR i #EB

Pamiętacie z czasów szkolnych zeszyty, które przekazywaliśmy naszym kolegom i koleżankom do wypełnienia, gdzie w środku mieściła się lista pytań o ulubiony kolor, artystę czy motto życiowe. Jakbym miała uzupełniać taki zawodowy zestaw pytań, w rubryce motto wpisałabym „Dobre praktyki rekrutacyjne to początek i koniec dobrego #HR i #EB”. Myśl tę przekazywałam, przekazuję i przekazywać będę przy każdym możliwym spotkaniu z osobami zajmującymi się rekrutacją.


Siła pierwszego wrażenia w rekrutacji

Przeglądając na LinkedIn komentarze w dyskusjach poświęconych procesom rekrutacji często czytam:

„Zachowanie rekrutera do jeden z elementów wizerunku i autentycznej kultury organizacji firmy”, „Zachowanie rekrutera odzwierciedla panującą w firmie atmosferę”.

Tak samo jak w życiu, tak również w relacjach zawodowych najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Pierwszy kontakt, pierwsza rozmowa, pierwsze spotkanie ma ogromny wpływ na chęć pracy w danej organizacji oraz wizerunek firmy jako pracodawcy. Specjaliści z branży HR (researcher, specjalista ds. rekrutacji, manager HR, HR Business Partner, itd.), Team Leaderzy/ managerowie zespołów, sami pracodawcy podejmując pierwszy kontakt z Kandydatem na pracownika swoim zachowaniem, działaniami, sposobem komunikacji wystawiają wizytówkę całej firmie. 


Jak obrazują badania zaprezentowane na LinkedIn 83% ankietowanych przyznało, że negatywne wrażenie po rekrutacji może wpłynąć na zmianę opinii o firmie, którą wcześniej lubiło. Z drugiej strony 87% badanych odpowiedziało, że pozytywne wrażenie po rekrutacji może wpłynąć na zmianę opinii o firmie, którą wcześniej nie brali pod uwagę i nie oceniali jako dobrego pracodawcę. 

Wyniki sondy dają jasny i czytelny obraz, jak ważne w procesie rekrutacji jest dobre pierwsze wrażenie i jak duże znaczenie ma to dla wizerunku pracodawcy.


„Dobre praktyki rekrutacyjne” - czyli jakie?

Popularnym ostatnio określeniem w branży HRowej oraz EBowej jest „candidate experience”, co rozumiane jest jako wrażenia i doświadczenia Kandydata z całym procesie rekrutacji. Zadaniem rekrutujących jest, by te były jak najbardziej pozytywne. Oto kilka przykładów dobrych praktyk rekrutacyjnych:


1. Spersonalizowana komunikacja – kiedy twoje imię zostaje dodane do szablonu a pozostała treść jest tą samą, którą otrzymały setki innych – co robisz? W najlepszym wypadku doczytasz wiadomość do końca i zamkniesz bez odpowiedzi. Może być coś gorszego? – Tak, kiedy nawet twoje imię nie zostanie dodane, tylko wiadomość będzie zaczynała się bezosobowo od słów „Drogi kandydacie”. Wyobraź sobie, że zamiast tego otrzymujesz maila o treści: „Dzień dobry Ania. Zapoznałam się z Twoim profilem zawodowym na LinkedIn (jestem pod wrażeniem, jak dobrze go uzupełniłaś!). Masz bardzo duże doświadczenie pracy w marketingu, w tym w projektach X……”- co robisz po otrzymaniu takiej wiadomości? Odpiszesz?

! Spersonalizowana komunikacja nie dotyczy jedynie działań z zakresu direct search / internet search, ale również w wiadomości zwrotnych na każdym etapie rekrutacji.

2. Wiadomości zwrotne na każdym etapie rekrutacji – przeczytasz o tym w artykule „Bardzo dziękuję za informacje, jestem pod wrażeniem procesu, rzadko otrzymuje się jakikolwiek konstruktywny feedback.” – wiadomość zwrotna w komunikacji z kandydatem. Wystarczy tylko chcieć!"

3. Zaproszenie na spotkanie zawierające wszystkie informacje - w tym: nazwa stanowiska, firma, adres [plus ewentualnie mapka dojazdu], data, nazwiska i stanowiska osób biorących udział w procesie rekrutacji, informacje o kontakcie w przypadku zmian, opis formy spotkania [rozmowa, zadanie], opis firmy jako miejsca pracy.

4. Czas na pytania Kandydata i informacje o pracy w firmie, zespole oraz na docelowym stanowisku podczas spotkania rekrutacyjnego.

5. Otwarta i ukierunkowana na poznanie Kandydata postawa podczas spotkania rekrutacyjnego - przeczytasz o tym w artykule "Podążając za… – czyli o dobrych rozmowach z kandydatami"


HR i EB – razem czy osobno?

Działania rekrutacyjne to jeden z elementów scalających dwa obszary: HR i Employer Branding. Bez dobrych praktyk rekrutacyjnych, a w ich efekcie pozytywnego candidate experience reprezentowana przez nas firma nie zaistnieje w świadomości Kandydatów jako dobry pracodawca.



Chcąc zastosować podział na działania employer branding wewnętrzne i zewnętrzne, rekrutacja i selekcja znajdzie się po obu stronach. Nie ma dobrej rekrutacji bez dobrych działań z zakresu budowania marki pracodawcy oraz nie ma efektywnego EB bez dobrych praktyk rekrutacyjnych. 


Autor:
Autor: Agata Łotowska

Agata Łotowska

agata.lotowska@gmail.com


Zawodowo pracuję z ludźmi. Co najważniejsze, nie obok ludzi - a z nimi. W swojej pracy największy nacisk kładę na relacje: z Kandydatami na każdym etapie rekrutacji i selekcji oraz poprzez działania Employer Branding, pracownikami firmy w ramach komunikacji wewnętrznej, Klientami w procesie coachingowym. Szukam i odkrywam potencjały zawodowe, wspieram w procesie poszukiwania pracy, własnym rozwoju, szkolę. Codziennie odbywam wiele rozmów, w których staram się wykorzystywać wykształcenie i umiejętności z psychologii w biznesie, zarządzania, coachingu oraz socjologii w organizacji. Obecnie pracuję na stanowisku Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Branding w branży mediowej oraz Coach. Do pracy przyjeżdżam na miętowym rowerze typu holenderka. Prywatnie spoglądam na świat zza okładek książek, szczególnie fantasy i kryminałów oraz medytuję.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Rozmowa o pracę - przygotuj się pod okiem profesjonalisty!
2017-11-16
Jak zarządzać pokoleniami YZ?
2017-11-14
Znajdź pracownika w escape roomie
2017-11-10
Wnioski z badania WskaźnikiHR 2017
2017-11-10

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 6 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 11 dni

2017-11-28

Za 19 dni

2017-12-06

Za 25 dni

2017-12-12