HRownia | 2018-02-14

Polscy freelancerzy wśród najmłodszych na świecie

Polscy freelancerzy wśród najmłodszych na świecie

 

Zgodnie z badaniem EY Global Contingent Workforce Study, rynek zleceń zdalnych w ramach tzw. GIG economy ciągle rośnie, a do 2020 roku nawet 20% pracowników może być freelancerami. Projekt "Global Community of Freelancers", przeprowadzony przez PayPal we współpracy z agencją badawczą Netfluential, umożliwia lepsze zrozumienie sytuacji globalnych rynków pracy dla freelancerów. Badanie, które objęło 23 rynki światowe, w tym Polskę, analizuje narzędzia i marki, z których korzystają freelancerzy, aby usprawnić swoją pracę, a także to jak sobie radzą z finansami – w tym w zakresie otrzymywania wynagrodzenia i dokonywania płatności.

Zgodnie z wewnętrznymi danymi PayPal, rynek usług freelancerskich w Polsce nie jest tak duży, jak w przypadku naszych sąsiadów, np. Niemiec czy Rosji, ale szybko rośnie: w ramach systemu PayPal, polski rynek freelancerski nie znajduje się nawet w pierwszej dwudziestce pod względem całkowitych obrotów, ale rokroczny wzrost jest naprawdę imponujących – w 2017 wyniósł on aż 31% (rok do roku). Dane GUS podają, że w 2016 roku odnotowano 1,15 mln oficjalnie zarejestrowanych samozatrudnionych w Polsce. W porównaniu do freelancerów z innych krajów, Polacy są zdecydowanie młodsi, patrzą w przyszłość z optymizmem, ale uważają, że ich praca nie jest traktowana wystarczająco poważnie.

Wyniki naszego badania pokazują ogromny potencjał polskich freelancerów – są młodzi, pozytywnie nastawieni do swojej przyszłości i radzą sobie z pracą nad różnymi zleceniami dla wielu klientów w tym samym czasie. Widzimy jednak, jak ważne jest to, by odciążyć ich w kwestiach finansowych – jeśli będą mieli dostęp do prostych rozwiązań, które pozwolą im oszczędzać czas, będą mogli skupić się bardziej na rozwijaniu swojej działalności” – mówi Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

 

Portret polskiego freelancera

Polscy freelancerzy są młodsi niż ich koledzy z innych krajów – 50% ma mniej niż 30 lat, podczas gdy przeciętny wiek freelancera w Europie to 43 lata. Aż 3 na 5 pracowników zdalnych w Polsce to mężczyźni, którzy pracują w wolnym zawodzie średnio od 3,5 roku.

Polscy freelancerzy są bardzo zapracowani i mają dalece zróżnicowane umiejętności – wprowadzanie danych, projektowanie graficzne, doradztwo, marketing internetowy i sprzedaż, tłumaczenia czy copywriting. Praktycznie do każdego zadania można znaleźć chętnego pracownika. Przeciętny polski freelancer obsługuje do 15 klientów rocznie. Czterech na pięciu wykonuje swoje zadania dla klientów z zagranicy, głównie z Wielkiej Brytanii, Niemiec i USA, ale zdecydowana większość ich pracy jest wykonywana dla polskich zleceniodawców. Średnio 68% dochodów pochodzi od lokalnych klientów, a jedynie 32% ze zleceń międzynarodowych.

Polacy bardzo cenią sobie wolność płynącą z pracy na własny rachunek – 49% polskich freelancerów lubi być własnym szefem, a 46% z nich docenia możliwość pracowania w dowolnym miejscu o dowolnym czasie. Lista korzyści jest jednak o wiele dłuższa: możliwość wyboru zleceń, których wykonywanie jest przyjemnością (34%), zarabianie większej ilości pieniędzy w porównaniu do pracy na etacie (33%) czy elastyczność (30%).

Polscy freelancerzy nie tylko cieszą się wolnością, ale zarabiają też więcej niż wynosi średnia krajowa – respondenci deklarowali przeciętne zarobki na poziomie 67 000 zł rocznie, podczas gdy średnia krajowa w Polsce wynosi 48 564 zł1. 46% polskich freelancerów twierdzi, że ich biznes w ciągu ostatniego roku był w dużej mierze stabilny, a 29% doświadczyło jego wzrostu. Są także bardzo optymistyczni – 69% niezależnych pracowników uważa, że w przyszłości ich firma będzie się rozwijać.

 

Finanse – najistotniejszy czynnik rozwoju dla freelancerów

Zarządzanie pieniędzmi to bolączka każdego freelancera. Zarówno na świecie (42%), jak i w Polsce (50%) nieregularne dochody postrzegane są jako jedno z największych wyzwań. Terminowe otrzymywanie wypłaty to bardzo istotna kwestia dla freelancerów – 59% respondentów miało problemy z uzyskaniem płatności za wykonaną pracę. Prawie połowa ankietowanych freelancerów uważa, że ​​wiele z ich kłopotów finansowych ma swoje źródło w braku poważnego traktowania przez swoich zleceniodawców. W sferze finansów respondenci wskazywali również na kilka innych kwestii, związanych głównie z kłopotami bankowymi – 14% skarżyło się na zagubienie płatności po drodze, 13% mierzyło się ze zbyt długim czasem oczekiwania na zapłatę, a 12% miało problemy, gdyż klient nie miał możliwości skorzystania z metody płatności obsługiwanej przez freelancera.

Technologia, w szczególności Internet, ciągle się rozwija, dając większe możliwości i wyrównując szanse wszystkich freelancerów na światowych rynkach. Jak wynika z badania 40% polskich freelancerów otwartych jest na międzynarodowe projekty.

 

Rozwiązania, które pomogą zrobić krok naprzód

Polscy freelancerzy, choć ogólnie zadowoleni ze swojego stylu życia, mają wiele innych obaw i problemów, uniemożliwiających im rozwinięcie potencjału, który tkwi w nich i w pracy zdalnej. Aż 42% freelancerów twierdzi, że potrzebuje pomocy w dotarciu do nowych klientów. Znacznie więcej ma problemy z uporządkowaniem prawnych i finansowych aspektów funkcjonowania ich działalności, włącznie z prowadzeniem prawidłowej księgowości.

Wprawdzie niektórzy wolni strzelcy podejmują się tego stylu pracy ze względu na możliwość działania całkiem samodzielnie, jednak to ważne, aby zdawać sobie sprawę z siły networkingu i wagi nawiązywania nowych kontaktów – nawet jeśli tylko za pośrednictwem internetu. Bardzo często źródłem nowych zleceń dla freelancerów są właśnie polecenia – 47% respondentów pozyskuje nowych klientów dzięki rekomendacjom, a 38% dzięki mediom społecznościowym.

Wejście na rynek globalny i pozyskanie nowych klientów to naturalny krok dla freelancerów – zarówno polskich, jak i zagranicznych. Internetowe platformy dedykowane freelancerom – krajowe i międzynarodowe – znacznie ułatwiają nawiązywanie kontaktów, a także dostarczają wielu przydatnych informacji i porad. Istnieją również rozwiązania, które oferują wsparcie w niektórych kwestiach związanych z pracą dla zagranicznych klientów – szczególnie w zakresie problemów logistycznych, finansowych oraz prawnych.

Serwisy dla freelancerów cieszą się dużą popularnością – aż 69% polskich wolnych strzelców jest na nich obecnych. Jednocześnie, spośród osób, które z nich nie korzystają, aż 61% uważa, że nie wiedzą o nich wystarczająco dużo, aby zacząć z nich aktywnie korzystać.

 

Bezpieczeństwo i łatwość dostępu do pieniędzy – dwie kluczowe kwestie

Płatności, aplikacje i komunikacja mobilna nadal zyskują na znaczeniu w pracy freelancerów. Przebadani freelancerzy uznali je, podobnie jak możliwość wystawiania faktur i otrzymywania płatności za pośrednictwem telefonów czy tabletów, za kluczowe i ułatwiające ich pracę w biegu.

Według respondentów głównymi czynnikami, które odgrywają rolę przy wyborze akceptowanego sposobu płatności, są bezpieczeństwo oraz łatwy dostęp do pieniędzy.

1 Wg GUS; Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej w 2017

 

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

RAPORT: Freelancing w Polsce – edycja 2018
2018-06-06
​​​​​​​Nie ma nowoczesnego HR w firmie bez nowych technologii
2018-03-30
Candidate experience - jakie znaczenie dla firmy ma opinia kandydata?
2018-03-29
Firmy rodzinne – nowe otwarcie
2018-03-23

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej