Małgorzata Sobota | 2016-10-13

Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon - skuteczną metodą rekrutacji?

Rozmowa kwalifikacyjna przez telefon - skuteczną metodą rekrutacji?

Rekruter w swojej codziennej pracy korzysta z różnych technik rekrutacji. W niektórych organizacjach wywiad telefoniczny z kandydatem jest podstawowym narzędziem stosowanym w każdym procesie rekrutacyjnym bez względu na poziom stanowiska. Jego główną zaletą jest możliwość zaoszczędzenia czasu, np. gdy jest wykorzystywany w rekrutacji masowej, świetnie sprawdza się w procesach rozproszonych lokalizacyjnie. Jednak z drugiej strony brak kontaktu bezpośredniego z kandydatem stwarza bariery, nie daje możliwości podjęcia ostatecznej decyzji o wyborze "idealnego" pracownika. Czy w związku z tym rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzona przez telefon jest skuteczną metodą rekrutacji?

Proces rekrutacji często składa się z kilku etapów, poza spotkaniem bezpośrednim kluczowe jest przeprowadzenie rozmowy telefonicznej. Wywiad telefoniczny jest najczęściej pierwszym kontaktem rekrutera z kandydatem - to od niego zależy czy kandydat będzie zaproszony do kolejnych rozmów. Po selekcji nadesłanych aplikacji rekruter kontaktuje się z potencjalnym pracownikiem, a pierwsza rozmowa przez telefon ogranicza się do zadania podstawowych pytań, określenia oczekiwań kandydata, dostępności i zaproszenia na spotkanie. Wiele firm wywiad telefoniczny utożsamia jednak z rozmową kwalifikacyjną. Takie interview przeprowadzone z kandydatem nie jest już krótką rozmową. Często wywiad trwa dłużej, niż 30 minut, a sam kandydat może się do niego przygotować, ponieważ jest z nim wcześniej ustalony termin rozmowy. W zależności od specyfiki stanowiska, na które aplikuje kandydat, wywiad telefoniczny można podzielić na kilka części, np. ocena motywacji, przebieg dotychczasowego doświadczenia, sprawdzenie umiejętności wymaganych na stanowisku ( np. przeprowadzenie scenki sprzedażowej), podsumowanie zawierające informacje o ofercie pracodawcy. Dzięki dopasowaniu i ustaleniu etapów takiej rozmowy rekruter może otrzymać konkretne informacje o kandydacie, poznać jego motywację i ocenić kompetencje poszukiwane na konkretne stanowisko. Ponadto skuteczne przeprowadzenie rozmowy telefonicznej pozwala na wyłonienie odpowiednich kandydatów do drugiego etapu rekrutacji, jakim jest spotkanie face to face.

Kluczowym elementem interview jest zbudowanie relacji z Kandydatem, otwarta postawa rekrutera, brak schematów i przygotowanie do rozmowy. Bardzo ważne jest, aby kandydat poczuł, że rozmowa przez telefon nie jest zwykłym zbadaniem tego, co potrafi i dlaczego chce pracować w danej firmie. Należy unikać standardowych pytań - powinny być dopasowane do kandydata, a najlepiej, gdy będą wynikać z jego odpowiedzi. Można zastosować wywiad kompetencyjny, w którym najczęściej zadaje się pytania o sytuacje, które spotkały kandydata w przeszłości, nawiązać do hipotetycznych wydarzeń na nowym stanowisku, a także poprosić o alternatywne rozwiązanie przedstawionego problemu. Zbudowanie relacji z kandydatem przez telefon jest możliwe. Tak jak sprzedawca oferując produkt w telesprzedaży zainteresuje klienta ofertą, tak rekruter odpowiednim podejściem i trafnymi pytaniami może wyłonić idealnego kandydata, a na końcu rozmowy „sprzedać” ofertę pracy.

Barierą niewątpliwie jest brak kontaktu face to face - niełatwo jest ocenić czy kandydat mówi prawdę, jaka jest jego postawa. Rekruter nie widzi osoby, z którą rozmawia, może to prowadzić do błędnych ocen na temat cech osobowości oraz umiejętności interpersonalnych. Ponadto podczas wywiadu kandydat chętniej korzysta ze wsparcia w postaci wcześniej przygotowanych notatek, Internetu. Jednak warto pamiętać, że rekruter może dodatkowo sprawdzić referencje i świadectwa pracy tak, aby podjąć odpowiednią decyzję i mieć pewność, że zarekomendowany Kandydat spełni oczekiwania.

Wywiad telefoniczny jest szybką i wygodną metodą rekrutacji dla dwóch stron. Rekruter, który prowadzi liczne procesy, poszukując pracowników w różnych lokalizacjach może z jednego miejsca w kilka godzin efektywnie wyłonić odpowiednich kandydatów. Natomiast kandydat w trakcie trwania wywiadu może korzystać z dodatkowych materiałów. Sam przebieg rozmowy w mniej stresujących warunkach pozwala na zbudowanie relacji, uzyskanie większej ilości informacji - kandydat jest bardziej otwarty, pewny siebie. Skutecznie przeprowadzone interview skraca czas trwania procesu rekrutacyjnego. Spotkania bezpośrednie są przeprowadzane tylko z kandydatami, którzy spełniają oczekiwania, są poinformowani o szczegółach oferty, świadomi procesu. Jest to z pewnością oszczędność czasu, bo nie trzeba spotykać się z każdą osobą, która przesłała aplikację.

Podsumowując, trudno wprost przedstawić tezę, że rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzona przez telefon jest skuteczną techniką rekrutacji i może zastąpić spotkanie bezpośrednie z kandydatem. Bez wątpienia ułatwia i skraca proces rekrutacji, ponieważ pozwala już przy wstępnych rozmowach ocenić, czy kandydat będzie odpowiednim pracownikiem. Ponadto pozwala na zbudowanie relacji z kandydatem w pierwszym kontakcie, wpływa pozytywnie na wizerunek firmy, umożliwia ograniczenie kosztów. Wywiad telefoniczny jest na tyle popularną techniką rekrutacji, że zamiast z niej rezygnować można po prostu ją usprawniać – łączyć to co skuteczne z nowymi możliwościami jak np. rozmowy przez Skype.

Autor:
Autor: Małgorzata Sobota

Małgorzata Sobota

Alior Bank S.A

sobota@hrownia.pl


Specjalista ds. Rekrutacji z ponad 2- letnim doświadczeniem w prowadzeniu rekrutacji do oddziałów i centrali Banku. Z branżą bankową związana od ponad 5 lat - doświadczenie zdobyte na wcześniejszym stanowisku (Specjalisty ds. Obsługi Klienta) wykorzystuje w codziennej pracy - wiedza bankowa oraz umiejętności sprzedażowe pozwalają skutecznie ocenić kompetencje przyszłych pracowników. W pracy w wewnętrznym zespole HR angażuje się w działania związane z employer brandingiem, realizuje procesy masowej rekrutacji. Współpracuje z klientem wewnętrznym prowadząc samodzielne projekty, wdrażając nowe metody pozyskania kandydatów. Prywatnie zgłębia wiedzę z zakresu social media - prowadzi fanpage na Facebooku o tematyce lifestyle z zasięgiem międzynarodowym.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Zestawienie blogów HR - czyli HRownia poleca
2017-08-09
Jak budować pozytywny wizerunek firmy w sieci?
2017-06-02
Rynek pracy nie chce humanistów? Są branże, które temu zaprzeczają
2017-05-22
Odkrywanie siebie na nowo. Rzecz o mindfulness
2017-04-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12