HRownia | 2018-01-30

Ignorując głos pracowników blokujesz rozwój firmy

Ignorując głos pracowników blokujesz rozwój firmy

 

Zgodnie z zasadą „żaden z nas nie wie tyle, ile wiemy wszyscy razem”, korzystanie z wiedzy pracowników pozwala ulepszać miejsce pracy, zmniejszać rotację i budować markę pracodawcy. Według badań Emplo z 2017 roku, zgadzają się z tym sami zatrudnieni, aż 71 proc. z nich uważa, że firma nie odniesie sukcesu biznesowego bez partnerskiej i otwartej komunikacji z pracownikami.

Pracownik modelowo spędza 40 godzin tygodniowo na swoim stanowisku. Jest blisko tętna branży, czuje specyfikę klientów oraz partnerów, rozumie procesy jakie zachodzą wewnątrz organizacji. On najlepiej wie, jakie działania go angażują i motywują do pracy, co ułatwia mu wykonywanie zadań i podnosi poziom satysfakcji. Pracownicy są zatem „Specjalistami ds. Swojej Firmy”. Posiadają cenne informacje na temat tego, jakie aspekty wpływają na pracę w zespołach, a także na ogólne działanie przedsiębiorstwa. Jest to ogromny zasób wiedzy, z którego warto korzystać i czerpać inspiracje. Organizacje jednak rzadko sięgają do tak cennego zasobu.

 

Dlaczego szef nie słucha?

Otwarci na dialog pracownicy w starciu z przełożonymi zatraconymi w korporacyjnym wirze bardzo często ulegają wyuczonej bezradności. Szybko dochodzą do wniosku, że postawa inicjatora zmian w firmie nie służy budowaniu kariery. Dlatego w większości organizacji pracowniczy głos zamiera, a dominuje hierarchiczny styl zarządzania, głuchy na realne potrzeby zespołu. Niestety w Polsce wciąż zwycięża kultura zarządzania kształtująca menadżerów budujących organizacyjne silosy zamiast systemów naczyń połączonych.

 

Jak zachęcić pracowników do wyrażania opinii?

Wprowadzenie alternatywnej kultury słuchania pracowników jest nadzwyczaj proste. Warto jest wprowadzić zmiany w kilku aspektach:

  • Prowadź dialog, a nie debatę: Twórzcie kulturę organizacji opartą na otwartej komunikacji. Zdarza się, że pracownicy są mało zaangażowani w omawianie kluczowych kwestii lub nie chcą zabierać głosu w obawie przed krytyką. Zachęcaj ich do wyrażania opinii i pytaj o ich zdanie. Jednocześnie musisz być otwarty na zgłaszane uwagi i propozycje oraz odpowiednio na nie reagować.

  • Bądź partnerem, a nie konkurencją: Pracodawca, jak i pracownik, muszą być w pełni przekonani i czuć, że grają do jednej bramki. Traktowanie rozmówcy jako przeciwnika spowoduje, że sama rozmowa będzie polem walki i nie poskutkuje efektywnym działaniem. Przekonaj swoich pracowników, że pytając ich o zdanie masz dobre intencje oraz że ich propozycje są dla Ciebie cenne i wdrażane w działalność firmy.

  • Angażuj, a nie ankietuj: Wypełnianie coraz to nowych ankiet, z których jeszcze nic nie wyniknęło zaczęło frustrować pracowników. Aby w pełni móc czerpać z ich pomysłów i wiedzy należy zaangażować ich do polepszania miejsca pracy.  Pokaż im ich wpływ na działanie całej firmy, zachęcaj do aktywności i zgłaszania inicjatyw. Tak, aby sami chcieli wyszukiwać słabych obszarów i sposobów na ich wzmocnienie.

 

Zmień „mówię” na „słucham”

Badania Emplo pozwoliły na zebranie informacji na temat tego, jakie działania prowadzone wewnątrz firmy wpływają na jej efektywność biznesową. Najwyższy wynik osiągnęła skuteczna komunikacja z pracownikami, która uzyskała 41,9 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się takie aspekty, jak: jawność celów stawianych osobom, zespołom i całej firmie, możliwość zgłaszania pomysłów i usprawnień przez pracowników oraz włącznie pracowników w podejmowanie decyzji dotyczących firmy.

Pracownicy oczekują partnerstwa w miejscu pracy. Chcą mieć realny wpływ na działalnie firmy, komunikować swoje potrzeby i czuć, że ich opinie są brane pod uwagę i istotne dla przełożonych. Jeżeli oczekiwania nie zostają zrealizowane, wzrasta frustracja. Ostatecznie pozostają dwa warianty rozwoju sytuacji: odejście pracownika z firmy albo drastyczny spadek efektywności. Oba niekorzystne i bardzo kosztowne dla pracodawcy.

Wiele pracodawców zachodzi w głowę, dlaczego ich firmy nie osiągają zamierzonych celów lub dlaczego pracownicy nie wykonują swoich zadań na oczekiwanym poziomie. „Mówię i mówię. Powtarzam i powtarzam, a nie ma żadnej reakcji”. Samo mówienie nie jest skuteczne, warto jest słuchać pracowników i pytać ich o zdanie. Zacznij zbierać ich inicjatywy i wykorzystywać w firmie. Angażuj pracowników do polepszania ich miejsca pracy.

 

Jak zbierać inicjatywy pracowników?

Barierą do funkcjonowania otwartej komunikacji w firmie często bywa zwykły brak pomysłu na wdrożenie wystandaryzowanej i bezpiecznej dla wszystkich członków organizacji formuły. Warto rozważyć w tym kontekście przetestowanie w firmie narzędzia wykorzystującego zdobycze nie tylko nauk społecznych, ale również technologii. Pulsometr iniJOB – bo o nim mowa - oprócz kompleksowego badania doświadczenia pracownika z firmą pozwala na zbieranie pracowniczych inicjatyw. Pomysły są w dalszej fazie poddawane głosowaniu przez innych członków zespołów. Dzięki temu tworzona jest lista najistotniejszych propozycji.

***

Pulsometr iniJOB bada doświadczenie pracowników w ich relacji z firmą w trzech perspektywach: indywidualnej, zespołowej oraz całej organizacji. Badanie online umożliwia sprawdzanie wyników na bieżąco oraz porównywanie ich z poprzednimi. Regularna analiza doświadczeń pracowników z daną firmą pozwala pracodawcy szybko reagować na wyzwania, jakie pojawiają się w organizacji, pozytywnie wpływać na atmosferę i co najistotniejsze zmniejszać ryzyko utraty dobrych pracowników.

 

Autor: Joanna Tymczyj, ekspert zarządzania doświadczeniem pracownika iniJOB.com

 

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Otwartość i trudne pytania – czyli jak budować relacje biznesowe
2018-06-12
Praca w IT: kompetencje miękkie również ważne
2018-03-20
Rola automatyzacji w procesach HR
2018-03-15
Tablica ogłoszeń - relikt przeszłości czy aktualne narzędzie Employer Brand ...
2017-03-14

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!