HRownia | 2017-07-10

5 powodów, dla których warto zaprosić gry symulacyjne do branży HR

5 powodów, dla których warto zaprosić gry symulacyjne do branży HR

Popularność gier symulacyjnych rośnie. Firmy chętnie sięgają po tego rodzaju metody szkoleniowe, nie tylko w procesie planowania rozwoju pracowników, ale także podczas przeprowadzania procesów rekrutacyjnych. W obu przypadkach narzędzie to sprawdzi się równie dobrze. Warto przełamać strach przed wdrożeniem do firmy nowych narzędzi i samemu przekonać się o tym, że ich stosowanie niesie ze sobą szereg korzyści. Dlaczego przedstawiciele branży HR powinni skusić się na gry symulacyjne?

 

1. Odpowiedź na oczekiwania Millenialsów

Pracodawcy stoją dziś przed wyzwaniem, jakie stawia młode pokolenie. Dzisiaj proces rekrutacyjny różni się od tego przeprowadzonego kilkanaście lat temu. Znaczenie candidate experience rośnie z roku na rok. Wielu pracodawców zwraca szczególną uwagę na doświadczenia kandydatów i ich opinie na temat jakości procesu rekrutacyjnego. Z badań przeprowadzonych przez PWC Polska wynika, że 81% studentów uważa, iż poprzez skrócenie dystansu pomiędzy kandydatem a pracodawcą, zmniejszy się poziom odczuwanego stresu w procesie rekrutacyjnym. Pokolenie Millenialsów wchodzące na rynek pracy oczekuje od rekruterów kreatywnego podejścia, relacji partnerskich i spotkań w mniej formalnej atmosferze.

Młode pokolenie przyzwyczajone jest do nowinek technologicznych. Nie brak w ich gronie miłośników różnego rodzaju gier, na które poświęcają większość swojego wolnego czasu. Młodzi chętnie przekraczają progi wirtualnego świata, ponieważ osobiście mogą odpowiadać i kreować bieg toczących się w nim wydarzeń. Koncentrują się na efektach i osiąganiu wyznaczanych przez fabułę celów. To wszystko sprawia, że gry symulacyjne cieszą się coraz większą popularnością. A gdyby tak wprowadzić elementy grywalizacji do procesów rekrutacyjnych?

Asertywność, zdolność do przeprowadzenia sprzedaży bezpośredniej, cechy przywódcze, umiejętności zarządzania - te i wiele innych kompetencji sprawdzimy za pomocą gry symulacyjnej. Dlatego właśnie zarówno korporacje, jak i mniejsze firmy decydują się na wdrożenie tego rodzaju narzędzia.

2. Sprawdzenie kompetencji

Kandydat biorący udział w grze symulacyjnej spotyka się z sytuacjami, które czekają na niego w przyszłej pracy. Pracodawca proponując określony temat i profil gry z łatwością sprawdzi, jak dana osoba zareaguje na problematyczną sytuację. Wirtualny świat, choć z pozoru może wydawać się jedynie grą, reprezentuje rzeczywistość, z jaką przyjdzie zmierzyć się przyszłemu pracownikowi. Kandydat będzie miał możliwość pokazania swojego stylu pracy oraz komunikacji z pozostałymi członkami zespołu. W jaki sposób odmówi koledze z pracy pomocy przy pilnym zadaniu? Jakiej argumentacji użyje, kiedy pracownik poprosi o podwyżkę? Odpowiedzi i reakcja kandydata potwierdzą lub zaprzeczą kreatywności oraz umiejętności analitycznego myślenia, o której wspomniał w swoim CV.

System wartości, jakimi będzie kierować się kandydat zdradzi pracodawcy umiejętność logicznego myślenia oraz sprawność w podejmowaniu trudnych decyzji. Za pomocą gry symulacyjnej naśladującej problem związany z charakterem stanowiska pracy zweryfikujemy, czy przyszły pracownik odpowiada jego profilowi i czy rzeczywiście poradzi sobie w przypadku kryzysowej sytuacji. Naturalnie, narzędzie nie powinno być jedynym czynnikiem warunkującym dalsze zatrudnienie pracownika, jednakże z powodzeniem może pełnić rolę wsparcia w podjęciu ostatecznej decyzji.

Każdy krok podjęty przez kandydata, a także przez pracownika w trakcie szkolenia wewnętrznego, niesie ze sobą określone konsekwencje. Tak, jak w świecie realnym, tak i w grze symulacyjnej dana osoba musi zmierzyć się z następstwem swoich decyzji. Dzięki temu kandydaci i pracownicy uczą się pożądanych zachowań i mają możliwość spojrzenia na dany problem z nieco innej strony.

3. Wzrost zaangażowania i motywacji pracowników

Dzięki pewnym mechanizmom gry symulacyjne zwiększają zaangażowanie oraz motywację pracowników. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że gry łączą naukę z zabawą. Stanowią zatem atrakcyjną dla pracowników wartość dydaktyczną. Dzięki określeniu odpowiednich celów, zastosowaniu elementu niepewności, wprowadzeniu systemu nagród, a także rywalizacji i pracy w zespole, możemy dzięki grom symulacyjnym nie tylko podnieść zaangażowanie i motywację pracowników, ale także zwiększyć ich udział w osiąganiu celów biznesowych i rozwiązywaniu codziennych problemów w życiu zawodowym.

Z kolei wykorzystanie elementów grywalizacji w procesie rekrutacyjnym jest skuteczne między innymi dlatego, że proces, w którym kandydaci wykonują poszczególne zadania, pozwala na zbadanie ich motywacji do pracy w konkretnej firmie. Z reguły jest przecież tak, że bardziej cenimy te rzeczy, które udało nam się zdobyć samodzielnie i z wielkim trudem. Jeżeli wykonywaniu poszczególnych zadań towarzyszy zabawa, kandydaci są zdecydowanie bardziej zaangażowani w proces rekrutacji.

4. Wartość szkoleniowa

Wielogodzinne szkolenia spędzane w salach, gdzie prowadzący omawia prezentację i tworzy co jakiś czas notatki na tablicy odchodzą do lamusa. Firmy, niezależnie od branży, coraz chętniej wybierają szkolenia wzbogacone elementami gier, ponieważ wiedzą, że taka propozycja będzie znacznie atrakcyjniejsza dla słuchaczy, aniżeli tradycyjne szkolenie. Planując szkolenie musimy pamiętać o tym, że duża część przekazywanych treści nie zostanie zapamiętana przez uczestników. Dlatego też konieczne jest znalezienie sposobu na zwiększenie aktywności słuchaczy, którzy będą nabywać nowe umiejętności i gromadzić wiedzę dzięki zadaniom praktycznym. Gry symulacyjne zdobywają popularność w metodach szkoleniowych za pomocą nauki poprzez zabawę. Środowisko prezentowane w grze jest bliskie uczestnikom, co pozytywnie wpływa na odbiór szkolenia i zapamiętanie wartościowej treści. By przejść szkolenie nie trzeba spędzić kilku godzin na lekturze podręczników - wystarczy działać.

5. Employer branding

Każdemu pracodawcy zależy na pozytywnym wizerunku, który przełoży się na wzrost atrakcyjności marki oraz zainteresowania kandydatów pracą w firmie. Co ciekawe, nie trzeba sięgać po kosztowne metody i tworzyć rozbudowanych kampanii employer brandingowych, by przybliżyć się do osiągnięcia sukcesu. Grywalizacja jest jednym z narzędzi chętnie wybieranych przez pracodawców. Bardzo często korzystanie z jej dobrodziejstwa stawiane jest na równi z benefitami oferowanymi przez pracodawcę. Stanowi swojego rodzaju wyróżnik świadczący o otwartości firmy na różnego rodzaju technologie i trendy pojawiające się na rynku. Wdrożenie gier symulacyjnych pokazuje także, że firma chętnie wyciąga rękę do ludzi w niej pracujących i zapraszanych do współpracy i tym samym odpowiada na zmieniające się ich potrzeby - rekrutacyjne oraz szkoleniowe. Pracodawca, który nie boi się korzystać z nowoczesnych narzędzi z pewnością zostanie uznany za godnego uwagi.

 

Branża HR już dawno dostrzegła zalety grywalizacji, która pozwala nie tylko oceniać, ale również rozwijać szereg kompetencji. Gry symulacyjne wykorzystywane są obecnie w procesie rekrutacji, onboardingu, a także szkoleń pracowników. Stanowią odpowiedź na potrzeby pokolenia Millenialsów, które szturmem zdobędzie rynek pracy.

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Budowanie kultury współodpowiedzialności
2017-11-21
II Kongres HR
2017-11-21
Jak zarządzać pokoleniami YZ?
2017-11-14
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 4 dni

2017-11-28

Za 12 dni

2017-12-06

Za 18 dni

2017-12-12

II Kongres HR

Katowice

Za 48 dni

2018-01-11