HRownia | 2017-01-27

4 proste kroki, które usprawnią rekrutację w 2017 roku

4 proste kroki, które usprawnią rekrutację w 2017 roku

Kiedy zawodzą tradycyjne sposoby rekrutacji i dobrych kandydatów wciąż brakuje sięgnij po – talent acquisition marketing.

Rekrutacja przeżywa trudne czasy, bo gdy bezrobocie systematycznie  maleje, znalezienie wykwalifikowanej kadry: specjalistów i menedżerów staje się największym wyzwaniem rekruterów.

Poszukiwani, wykwalifikowani kandydaci mają się coraz lepiej i nawet podwyżki czy benefity nie są (już) wystarczające, by utrzymać menedżera lub przekonać dobrego specjalistę do zmiany miejsca pracy. Całą tę sytuację utrudniają jeszcze bardziej millenialsi - żądni wyzwań i rozwoju, gotowi do zmian i podbicia świata.

Co to oznacza dla firmy? Czas na zmiany. Drastyczne, nieraz całkowicie odbiegające od utartych modeli korporacyjnych czy przestarzałych strategii HR. Dziś jest właściwy moment, by zastanowić się nad transformacją (a może nawet rewolucją), która będzie w pełni odpowiadać realiom digitalizującego się świata.

Przenikanie się branż

HR Tech

Nowe technologie zmieniają wszystko, a dysrupcja (z ang. disruption – zakłócać) zachodząca w biznesie powoli ogarnia również HR. 66 proc. kandydatów zaczyna proces szukania pracy (tzw. candidate journey) od wyszukiwarek i stron oceny pracodawców. 73 proc. z kolei znalazło swoją ostatnią pracę poprzez media społecznościowe.

Jak sytuacja wygląda po drugiej stronie? 94 proc. rekruterów używa narzędzi technologicznych w procesie pozyskania kandydatów. I mówimy tutaj nie tylko o internetowych tablicach ogłoszeń czy profesjonalnych mediach społecznościowych typu LinkedIn lub Goldenline. Coraz większym zapotrzebowaniem cieszą się rozwiązania typu SaaS (z ang. Software as a System), które automatyzują procesy w każdej dziedzinie HR-u - sourcing, rekrutacja, onboarding, zarządzanie personelem, kwestie prawne czy w końcu retencja pracowników.

Nowojorski zespół Talent Tech Labs przygotował świetną listę HR-owych start-upów, które mogą być przydatne w pracy rekrutera.

Marketing HR

Podczas gdy nowe technologie dają nam narzędzia do usprawnienia rekrutacji, w procesach innowacji strategii HR-owych potrzebna jest także inna perspektywa. Na rynku talentu, gdzie wykwalifikowany kandydat dyktuje reguły gry, HR powinien walczyć o kandydatów w podobny sposób, jak marketing zdobywa konsumentów dla swojego produktu.

Oferta opublikowana na internetowych tablicach ogłoszeń już zdecydowanie nie wystarczy.

Badanie, które przeprowadziliśmy w Kariera.pl wśród rekruterów agencji Antal potwierdziło naszą tezę. W rekrutacji na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie serwisy z ogłoszeniami o pracę przynoszą mierne wyniki, a ze 100 zgłoszeń zaledwie 7 proc. kandydatów odpowiada wymaganiom pracodawcy. No i mamy problem.

Co więc zmienić i od czego zacząć? Talent Acquisition Marketing może być rozwiązaniem bolączek rekruterów.

Talent Acquisition Marketing w 4 krokach

Czasy linearnej rekrutacji (firma publikuje ogłoszenie w prasie/internecie -> kandydaci zgłaszają się do firmy - > selekcja  -> rekrutacja) już dawno należą do przeszłości.

Teraz sposób poszukiwania pracy przez kandydatów (tzw. candidate journey) składa się z kilku etapów, obejmujących m.in. research na temat firm, dostępnych ofert, porównanie zarobków i świadczeń pozapłacowych, czy opinii na temat firmy. Dopiero później kandydat decyduje o udziale w rekrutacji. Podstawowym zadaniem/wyzwaniem dla pracodawców jest pozostawanie w świadomości potencjalnych kandydatów...nawet gdy nie szukają pracy.

Strategia Talent Acquisition Marketing powinna być oparta na 4 podstawowych etapach: attract (zwrócenie uwagi), engage (zaangażowanie do interakcji np. dołączenie do bazy kandydatów czy zapis na newsletter kariery), convert (przekonanie do wzięcia udziału w konkretnej rekrutacji) i w końcu retain (po udanej rekrutacji utrzymanie pracownika w firmie).

#1 Attract - pierwszy kontakt kandydatów z firmą

Strategie: employer branding, projekty CSR, obecność marki w mediach, lansowanie ekspertów firmy, program ambasadorów firmy, prowadzenie bloga korporacyjnego (świetny przykład Zalando) oraz kanałów społecznościowych nastawionych na budowanie marki pracodawcy (kolejny genialny przykład Booking.com).

#2 Engage - tworzenie bazy leadów (czyt. kandydatów zainteresowanych firmą, a nie konkretnymi ogłoszeniami)

Strategie: kampanie leadowe, których celem jest zebranie podstawowych informacji o kandydacie (np. branża, stanowisko, miasto, preferencje zarobkowe, dostępność, adres e-mail). Mogą to być newsletter kariery, akcje w social media, ebooki lub content zamknięty, do przeglądania którego należy zapisać się do bazy talentów.

#3 Convert - zaangażowanie odpowiednich kandydatów do poszczególnych akcji rekrutacyjnych

Strategie: kompleksowa kampania marketingowa nastawiona na rekrutację. Reklama w social media (przede wszystkim LinkedIn Paid oraz Facebook), display ads, newsletter oraz nieograniczona liczba innych pomysłów, które można przygotować we współpracy z działem marketingu.

#4 Retain - utrzymanie pracowników w firmie

Strategie: digital onboarding, programy integracyjne i referencyjne, lansowanie pracowników na ekspertów i ambasadorów marki (inspirujący przykład z berlińskiego Rocket Internet)... no i oczywiście dotrzymywanie obietnic danych pracownikowi, które były złożone podczas rekrutacji. Ale to już inna historia :)

 

Pytania? Sugestie? Komentarze? Odezwij się do mnie na Twitterze! 

 

Autor: Eustachy Bielecki

Źródło Kariera.pl: 4 proste kroki, które usprawnią rekrutację w 2017 roku. 

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Przywództwo 360°, sposobem na sukcesywne zarządzanie zespołami
2017-10-17
Edutainment - powiew świeżości w świecie team buildingu
2017-09-04
Rekruter kontra cyberprzestępca - jak wyjść cało z tego pojedynku?
2017-07-27
5 powodów, dla których warto zaprosić gry symulacyjne do branży HR
2017-07-10

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12