HRownia | 2017-11-23

Rynek pracy dziś i jutro - czy 2018 rok będzie rynkiem pracownika?

 Rynek pracy dziś i jutro - czy 2018 rok będzie rynkiem pracownika?

Koniec 2017 roku zbliża się nieubłaganie. Choć na rozmowę o trendach na przyszły rok w kontekście rynku pracy i podsumowania będzie jeszcze czas, warto zastanowić się, czy branżę HR nie ominą zagadnienia i problemy, z którą przyszło jej się zmierzyć w tym roku. Co z rynkiem pracownika, o którym tyle można usłyszeć w rozmowach pomiędzy rekruterami? Na co muszą przygotować się firmy, żeby zabezpieczyć się przed niedoborem pracowników?

 

Rynek pracy z najniższym poziomem bezrobocia

Niskie bezrobocie to dobra informacja dla pracowników, których szanse na zdobycie satysfakcjonującego zatrudnienia znacznie wzrosły. Firmy z kolei nie mają wielu powodów do radości. Rekordowo niskie bezrobocie, którego stopa nieustannie maleje, oznacza w dalszym ciągu walkę o dobrego pracownika. Prognozy NBP donoszą, że rok 2018 zakończymy z progiem bezrobocia na poziomie 4,9%, a 2019 z progiem 4,6%. Pracodawcy, którzy nie chcą martwić się niedoborem specjalistów w swojej firmie powinni już teraz zaplanować politykę kadrową i uwzględnić koszty rotacji. Choć nie sama wysokość wynagrodzenia przesądzi o tym, czy dany pracownik będzie chciał pracować czy też zostać w firmie, rynek pracy musi rozważyć propozycję podwyżek zarówno dla obecnych pracowników, jak i kandydatów.

W przypadku, kiedy opublikowana przez firmę oferta pracy nie spotyka się z zainteresowaniem kandydatów należy wziąć pod uwagę zaproponowanie wyższej stawki lub innego rodzaju benefitów pozapłacowych. Na portalach branżowych można spotkać się z opinią, że niekiedy podwyższenie proponowanego wynagrodzenia o 100 zł wystarczy, żeby przekonać do danej oferty pracy kandydata. Wspominanym powodem przystania na tego rodzaju propozycje są niskie wynagrodzenia. Choć na rynku pracy jest wiele miejsc czekających na pracowników, łatwość w znalezieniu zatrudnienia nie zawsze idzie w parze z satysfakcjonującym wynagrodzeniem. Pracownicy zdają sobie sprawę z tego, że w innej firmie mogą otrzymać wyższe wynagrodzenie i biorą pod uwagę wiele czynników, zanim zdecydują się podjąć współpracę.

 

rynek pracownika

 

Rynek pracy a employer branding

Dzisiejsi kandydaci są świadomi tego, co mogą otrzymać od pracodawcy. Potrafią negocjować warunki zatrudnienia i mówić wprost o swoich potrzebach. Wiedzą, że firmy borykają się z problemem niedoboru pracowników i silnie akcentują swoją wartość na tle niewielkiej konkurencji - zwłaszcza, jeśli chodzi o wysokiej klasy specjalistów. Pracodawcy muszą być gotowi na poniesienie wysokich kosztów rekrutacyjnych i przygotować się na wdrożenie strategii mającej na celu nie tylko zatrudnienie, ale i utrzymanie w firmie talentów.

Dla młodych pokoleń nie bez znaczenia jest misja i cel firmy, z którymi chcą się utożsamiać. Zbudowanie atrakcyjnej strategii employer brandingowej oraz dopasowanie przekazu firmy do jej potencjalnych pracowników jest niezbędne. Jasno określone wartości umożliwią identyfikację z firmą, co jest szczególnie ważne dla tych, którzy chcą razem ze swoim pracodawcą mieć wpływ na sytuację w otoczeniu i społeczeństwie. Wspierasz fundację? Angażujesz się w akcje ekologiczne? Jeśli tak, koniecznie się tym pochwal. Każda aktywność firmy może zostać potraktowana jako jej wyróżnik. Na rynku istnieją gotowe pakiety employer brandingowe, które będą wartościowe zwłaszcza dla początkujących w tym temacie firm. Niebanalne ogłoszenia o pracę, onboarding, ciekawe przedstawienie benefitów czy też kultury organizacji to sposoby na to, żeby firma została zauważona przez kandydatów.

Skoro wszystko wskazuje na to, że trend rynku pracownika utrzyma się w przyszłym roku, warto zadbać o przygotowanie planu, dzięki któremu wizerunek pracodawcy zostanie wyniesiony na wyższy poziom. Narzędzi ułatwiających to zadanie jest wiele, jednak, by dobrze dopasować je do profilu i potrzeb firmy, dobrze jest zainteresować się nimi już dzisiaj. Pomyśl o uczestnictwie w targach pracy, wyróżnij swoje stanowisko innowacyjnym podejściem do procesu rekrutacji, zorganizuj swoje własne dni kariery, przemyśl współpracę z uczelniami. I nie zapomnij o pracownikach, którzy pracują w firmie od kilku lat. Pamiętaj o tym, że to również oni są jej wizytówką i zadbaj, żeby chcieli mówić o Tobie jako o świetnym pracodawcy.

 

źródła:


 

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Będzie coraz mniej absolwentów informatyki
2017-08-21
Nowa definicja doświadczenia zawodowego
2017-07-04
Rynek pracy nie chce humanistów? Są branże, które temu zaprzeczają
2017-05-22
Nosił wilk razy kilka...
2017-03-31

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Za 1 dzień

2017-12-12

II Kongres HR

Katowice

Za 31 dni

2018-01-11

HR in SSC Forum

Warszawa, Hotel Intercontinental

Za 51 dni

2018-01-31

Za 71 dni

2018-02-20