Rynek szkoleniowy w Polsce ma już ponad ćwierć wieku. Warto więc podsumować ten okres i przyjrzeć się poszczególnym etapom bliżej. Pozwoliłem sobie podzielić go na trzy części – 1989-2007r. , 2007-2013r. i 2012r. aż do chwili obecnej.
1989-2007r.
Początki rynku szkoleniowego w naszym kraju to była złota era trenerów i firm szkoleniowych. Firm szkoleniowych było mniej niż 100, a trenerów na rynku mniej niż 1000. Z każdym rokiem przybywało ich coraz więcej. Stawki za dzień szkolenia, zwłaszcza na początku, podawane były w dolarach. Warsztaty i treningi były dobrem zarezerwowanym dla pracowników korporacji z kapitałem zachodnim – tylko ich było stać na to, żeby płacić ponad 2000 dolarów za dzień szkolenia.
Tzw. złota era skończyła się w wraz z kryzysem gospodarczym w Rosji. Poziom bezrobocia poszybował z 10,4% w 1998 r. na 20% w 2003 r. To był też czas, w którym stawki za dzień szkoleniowy zaczęły spadać, a dojrzali trenerzy zaczęli otwierać swoje firmy szkoleniowe. Konkurencja rosła w siłę, firmy aktywnie (poprzez telemarketing) sprzedawały swoje usługi. Szkolenia miękkie powoli wybierały placówki administracji publicznej – głównie ministerstwa i urzędy centralne.
2007-2012r.
W 2007 roku pojawiły się środki unijne na szkolenia, tzw. efs’owe. Centralnym operatem konkursów był PARP, lokalnymi urzędy marszałkowskie, wojewódzkie i wojewódzkie urzędy pracy. Zwłaszcza na początku stawki na przeprowadzenie szkoleń były zbliżone, bądź nawet przewyższające stawki komercyjne. Budżety szkoleniowe liczone w setkach tysięcy, a nierzadko w milionach, trafiały nie do tych firm, które miały największe kompetencje w szkoleniu tylko do tych, którzy efektywnie pozyskiwali dotacje unijne.
W konkursach zostało rozdysponowane ponad 40 mld zł. Część tych środków dotyczyła szkoleń twardych, inne studiów podyplomowych, jeszcze inne wsparcia dla bezrobotnych i wykluczonych. Duża część z tej kwoty została przeznaczona na tradycyjne akademie sprzedaży, zarządzania czy obsługi klienta – głównie przez korporacje, ponieważ to właśnie one posiadały wystarczająco duże działy HR, umożliwiających obsługę tak dużych projektów. W 2012 roku duże przedsiębiorstwa zostały pozbawione możliwości korzystania z EFS’u, a sektor MŚP wcale nie był taki chętny, aby się intensywnie szkolić. To w tym okresie powstało 6000 firm szkoleniowych.
2012r. do dziś
Solidna podstawa funkcjonowania wielu firm szkoleniowych przestała istnieć. EFS działa na innych zasadach, a korzystanie ze środków jest znacznie trudniejsze i obarczone większym ryzykiem. Rok 2014 i 2015 był trudny dla branży. Wiele firm szkoleniowych zbankrutowało, inne miały problemy z płatnościami. Firmy stanęły przed wyzwaniem zmiany profilu działalności. Pozyskiwanie klientów dziś jest znacznie trudniejsze – klienci są świadomi, mają precyzyjne oczekiwania, a proces weryfikacji partnerów biznesowych jest drobiazgowy.
Kryzys w każdej firmie i każdej branży zwykle prowadzi do uzdrowienia – odsiania ziarna od plew. Tak też dzieje się na naszym rynku szkoleniowym. Nie jesteśmy w tym oryginalni. Zaprzyjaźniona firma szkoleniowa z Hiszpanii podzieliła się swoim doświadczeniem i opowiedziała o tym, jak sama zmierzyła się z rynkiem post-efesowym. Podobnie jak u nas, część firm na rynku hiszpańskim się wyspecjalizowała, nastąpiły konsolidacje, najgorsi trenerzy i najmniej efektywne firmy straciły swoją pozycję. Ta droga nas dopiero czeka, ponieważ tak duża liczba podmiotów ze sobą konkurujących – głównie ceną i godzinami client service – to klasyczna definicja czerwonego oceanu. Konsekwencją jest mniejsza zdolność do innowacji i podnoszenia jakości usług.
Zapraszamy po inne przeglądy z perspektywy marko do naszej wikiGammy: http://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki
Autor:
Michał Wasilewski
Dyrektor ds. rozwoju w firmie Gamma
www.projektgamma.pl | www.gammadiscover.pl | www.szkoleniaeksperckie.pl
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Raport ADP Polska: „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce w Q4 2018/FY 2018”
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować