HRownia | 2017-02-10

Zdalnie nie znaczy gorzej. Wręcz przeciwnie!

Wielu menedżerów sprzedaży zastanawia się, czy taki model pracy jest w ogóle na dłuższą metę możliwy. I czy sami, jako szefowie, mogą sobie na taką …frywolność pozwolić. A rzecz w tym, by nie stawiać pytania „czy”, ale „jak”. Właściwie ustawiony cel definiuje ścieżkę realizacji.

Produktywność

Dla większości menedżerów produktywność i efektywność to dwa najważniejsze współczynniki. Istotne dla planów sprzedażowych i nie tylko. Obserwując zespół łatwo określić, który z jego członków i w jakich godzinach pracy jest najbardziej produktywny. Pracując w biurze jesteśmy narażeni na bodźce zewnętrzne: kolega przyjdzie porozmawiać, ktoś napisze coś na komunikatorze,  ktoś głośno konwersuje z klientem, ktoś potrzebuje nagle zebranie zrobić. Wszystko może wybić nas z rytmu.

A na naszą produktywność i efektywność wpływa czas, a raczej jego brak. I tu proste przeliczenie. Jeśli średnio dojazd do pracy zajmuje 30 min, a następnie przygotowanie się do pracy kolejne 15 min, oznacza to że 1,5h dziennie tracimy cennego czasu. Idąc dalej  - tracimy 7,5h tygodniowo czyli 300-400 godzin rocznie! W dużych miastach (ze względu na dłuższe dojazdy do pracy)  ta liczba może sięgnąć nawet 600 godzin.

Trochę o narzędziach

Załóżmy zatem, że chcemy pracować zdalnie, ale nie wiemy jak ten cel osiągnąć. Może wystarczy zdefiniować sobie czym, tak naprawdę, praca zdalna jest i wyłożyć karty na stół. Może warto określić, jakie narzędzia są nam potrzebne, żeby taką pracę sobie zorganizować.Technologia daje nam dziś ogromne możliwości. Nie musimy  przecież instalować faxsu w domu, a z dokumentami biegać na pocztę…

Co może być pomocne:

SKYPE - to oprogramowanie umożliwiające prowadzenie rozmów na całym świecie.
W swoich funkcjonalnościach ma darmowe połączenie wideo i głosowe. Dodatkowo można wysyłać wiadomości, udostępniać ekran oraz przesyłać pliki.

HANGOUT - jeden z produktów googla. Umożliwia czat oraz videorozmowy. Jest synchronizowany pomiędzy urządzeniami, co daje możliwość rozpoczęcia konwersacji
na komputerze, a zakończenie na telefonie.

SNAPCZAT - kolejny komunikator służący do szybkiej wymiany plikami multimedialnymi. Funkcjonalności takie, jak komunikacja tekstowa lub wideo zostały dodane stosunkowo niedawno. Tym, co odróżnia Snapchat od tradycyjnych komunikatorów jest automatyczne kasowanie treści, którymi wymieniają się użytkownicy.
MESSENGER - Komunikator Facebooka umożliwiający przesyłanie zdjęć wiadomości tekstowych oraz krótkich video, bez konieczności logowania się do facebooka.

GOOGLE DOCS - Usługa polegająca na udostępnieniu przestrzeni dyskowej na serwerach googla. Dzięki niemu można dzielić się wszelkimi dokumentami i materiałami ze swoim zespołem lub klientami. Usługa umożliwia pracę na danym dokumencie kilku osób w jednym czasie.

BASECAMP - platforma w ramach której możemy wspólnie ze współpracownikami realizować mniejsze i większe projekty. Rozwiązanie to należy do jednych z najpopularniejszych w sieci i oferuje rozbudowane możliwości planowania, delegowania zadań, a także monitorowania i przebiegu ich realizacji.

DROPBOX - kolejna usługa polegająca na udostępnieniu przestrzeni dyskowej na serwerach tej firmy. Wysyłanie, przeglądanie i pobieranie danych możliwe jest poprzez zwykłą przeglądarkę lub poprzez dedykowaną aplikację zainstalowaną na komputerze.

TEAMWORK - system do zarządzania zadaniami. Podobnie jak poprzednie usługi oferuje możliwości planowania, delegowania zadań, a także monitorowania przebiegu ich realizacji.

Jak zatem zorganizować sobie pracę zdalną?

Praca zdalna to w 100 proc. ta sama praca, którą wykonujemy w biurze jak i poza nim. Różnicę stanowi miejsce. Być może jednego dnia będzie to biuro coworkingowe, innego McDonalds, a jeszcze kiedy indziej auto na parkingu przed przedszkolem lub po prostu własne mieszkanie. Wszystko zależy od naszych preferencji, bo sam schemat jest bardzo prosty. Korzystając z narzędzi wymienionych powyżej jesteśmy w stanie udostępnić wszelkie dokumenty, materiały jakie są potrzebne nam i naszym współpracownikom.    

Skoordynujmy jednak czas pracy z czasem pracy naszej firmy lub/i naszych klientów. Trudno byłoby rozwiązywać problemy dnia codziennego, gdy inni smacznie śpią. W czasie pracy bądźmy online. Łatwość kontaktu i szybkość odpowiedzi jest bardzo pomocna, zwłaszcza kiedy trzeba działać szybko.

Rekrutuj tych właściwych

Czasem jeszcze menedżerowie wielkich korporacji mają obawę - jak dopilnować/kontrolować pracowników, których de facto nie ma się pod ręką.

Moim zdaniem strach ma wielkie oczy…


Chris Hoffman (CEO It Collective ) twierdzi: "Jeśli nie ufamy pracownikom, oznacza to, że popełniliśmy błąd podczas rekrutacji. Nie będziemy pracować z osobą, która nie potrafi dostarczyć dobrego wyniku, ułożyć własny harmonogram i nie może poradzić sobie z obciążeniem. Rekrutujemy jedynie doświadczonych profesjonalistów, którzy potrafią zarządzać swoim czasem i wnieść swój wkład we wspólne dzieło, nie będziemy opiekunkami. Sprawa jest prosta. Praca jest oceniana poprzez jej wynik, a jeśli go nie ma - pracownik powinien zostać zwolniony."

 

Pytania? Sugestie? Komentarze? Odezwij się do mnie na Twitterze! 

 

Autor: Małgorzata Domagała

Źródło Kariera.pl: Zdalnie nie znaczy gorzej. Wręcz przeciwnie!

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Zostań wolontariuszem Szlachetnej Paczki
2017-08-09
Rekruter kontra cyberprzestępca - jak wyjść cało z tego pojedynku?
2017-07-27
Fuko dla kandydatów i rekruterów
2017-06-13
HR NA DESER - Rekrutacja 3.0/4.0
2017-04-28

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Dzisiaj

2017-09-21

Za 17 dni

2017-10-08

L&D MEETUP #DISRUPTION

Brain Embassy Mokotów (Warszawa)

Za 26 dni

2017-10-17

Za 33 dni

2017-10-24

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 68 dni

2017-11-28