HRownia | 2016-09-28

Sprawdź, czy jesteś dobrym szefem – 4 wskaźniki lidera

Kierowanie zespołem to zadanie bardzo odpowiedzialne i trudne. Na bycie dobrym szefem składa się całe mnóstwo aspektów, poczynając od charakteru, postawy, kompetencji, ale też stylu konwersacji, a nawet elementów związanych z wyglądem. Wszystkie te cechy są jednak niezwykle płynne – w zależności od specyfiki firmy czy zarządzanych ludzi. Są jednak cztery zasadnicze aspekty, na które warto zwracać szczególną uwagę.


Wymieniając cechy dobrego pracodawcy wypada zacząć od samego początku drogi zatrudnienia pracownika – od rekrutacji. Tak naprawdę, już na tym etapie można wywnioskować jakie podejście do ludzi ma dana firma. 


Warto więc zadbać o to, aby osoba aplikująca nie poczuła się na żadnym etapie zignorowana. 
W ofertach pracy często można zauważyć dopisek o odpowiedzi jedynie wybranym kandydatom. Takie praktyki nie powinny mieć miejsca, gdyż osoba aplikująca na daną rekrutację poświęca na to swój czas. To uderza bezpośrednio w wizerunek firmy jako pracodawcy, bo według statystyk 72% osób, które nie otrzymały żadnej informacji zwrotnej, nie zarekomendowałoby produktów ani usług danej organizacji. 


Kolejnym ważnym elementem jest 
odpowiednia polityka wynagrodzeń, a także wszystkich dodatkowych elementów wpływających na satysfakcję pracownika zatrudnionego już w organizacji. 
Chodzi tu między innymi o przyjazne otoczenie pracy, jakie organizacja może stworzyć pracownikom, dodatki w formie benefitów lub innych, ciekawych dla nich propozycji. Dobrym rozwiązaniem są też motywujące systemy premiowe, dzięki temu inwestujemy w pracownika, jednocześnie osiągając dzięki temu oczekiwane efekty. Istnieje również szereg czynników pozapłacowych, które również znacząco wpływają na efektywność pracy. Stawianie realnych celów, udzielanie informacji zwrotnych (co ma kluczowe znaczenie zwłaszcza w przypadku pokolenia Z), pochwały, możliwość rozwoju, szkoleń, itd. Niestety, wciąż wiele organizacji, zwłaszcza tych mniejszych, nie spełnia nawet podstawowych standardów w tym zakresie. Dopiero sytuacja na rynku pracy powoduje, że wiele firm jest zmuszonych do polepszania warunków pracy, jakie oferują swoim aktualnym i potencjalnym pracownikom. 


Najgorszym jednak, co może zrobić pracodawca, jest wprowadzanie nerwowej atmosfery w pracy. W każdej pracy, niezależnie czy jest ona biurowa, czy też fizyczna, są momenty stresujące. 
Szef powinien potrafić zachować spokój, starać się nie okazywać negatywnych emocji, nie podnosić głosu, ale też nie pokazywać swojego stresu. 
Nie ma nic gorszego, niż spanikowany przełożony, bo ta panika przekłada się bezpośrednio na resztę pracowników, a oni zdecydowanie potrzebują mieć z jego strony poczucie stabilności i opanowania sytuacji. Innymi słowy, mówimy o kulturze osobistej przełożonego, ale również o kulturze organizacji, która akceptuje każdego typu zachowania lub też wyznacza określone standardy postaw jakie są oczekiwane od pracowników i menedżerów.


Niezwykle ważne jest też kierowanie zespołem w taki sposób, aby każdy czuł, że gra w jednej drużynie. 
Napędzanie rywalizacji między pracownikami na pewno początkowo podnosi ich efektywność, jednak w dłuższej perspektywie prowadzi do nieprzyjemnej atmosfery w pracy. Jeśli ktoś nie lubi swoich współpracowników, a swoje relacje z nimi może określić jako niepewne i nieszczere, to jego lojalność wobec firmy zdecydowanie maleje, jeśli nie zanika.
Konkluzja jest taka, że dobry pracodawca traktuje pracowników tak, jak sam chciałby być traktowany. A zły? Cóż, zły szef żyje jeszcze w czasach, gdzie możliwość dania komuś pracy to łaska z jego strony. Tak już od dawna nie jest, ale nie wszyscy jeszcze do tej myśli dorośli. I to takich właśnie pracodawców należy unikać jak ognia.

 

Piotr Pszczółkowski

Prezes Zarządu HRtec

Tekst pochodzi z Bloga HRsys – https://blog.hrsys.pl

 

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Jak budować pozytywny wizerunek firmy w sieci?
2017-06-02
Wakacje według planu czy na wniosek pracownika. Jak brać urlop?
2017-05-26
Pracodawca nie może uprawiać czarnego PR w stosunku do byłego pracownika
2017-03-24
Jak to jest z tą płacą minimalną? Nowe przepisy prawne pod lupą
2017-01-26

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Za 15 dni

2017-10-08

L&D MEETUP #DISRUPTION

Brain Embassy Mokotów (Warszawa)

Za 24 dni

2017-10-17

Za 31 dni

2017-10-24

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 66 dni

2017-11-28

Za 80 dni

2017-12-12